torsdag 23 februari 2012

Mat

Jag tycker att det här med kost är ganska så komplicerat, alla har olika teorier om hur man ska äta för att må bra, gå ner i vikt, orka träna m.m. Men vad jag tror att de flesta är överens om är att socker och snabba kolhydraterna inte är speciellt bra och att det finns bra och dåligt fett.

Jag äter inte för att gå ner i vikt utan för att må bra och kunna orka träna så mycket som jag vill. Det jag tänker på när jag äter är att välja fullkorn, undvika de "dåliga fetterna" och att äta mycket frukt och grönsaker. För mig är det också en utmaning att få i mig tillräckligt med protein och av alla sorter som kan vara svårt när man inte äter kött. Utöver detta försöker jag att undvika färdigmat och halvfabrikat. Men annars äter jag vad jag känner för och är ganska så snäll mot mig själv och äter glass och godis på helgen.

Jag har även ändrat mina matvanor en hel del när jag började träna mer. Tidigare kunde jag hoppa över lunchen och kanske bara äta en clementin till frukost men det kan jag verkligen inte längre. Det jag märke var att jag inte åt tillräckligt för att kunna träna och mina ben kändes ofta tunga och orkeslös redan tidigt på mina löprundor fast att jag inte hade tränat hårt dagen innan. Nu när jag äter mer och lite mer regelbundet och då orkar jag träna mer och återhämtar mig fortare.


Här har jag lagat canneloni vilket går emot en del av vad jag precis har skrivit men passar väl bra under kategorin 
"jag äter vad jag känner för"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar