söndag 15 april 2012

Vad är okej?

Jag är personligen inget jätte fan av trav- och galoppsporten helt enkelt för att jag tror att det handlar om lite för mycket pengar som gör att hästarna hälsa och välbefinnande inte alltid är det viktigaste. Jag vill absolut inte påstå att allt är jätte bra och inget dumt händer inom ridsporten men skillnaden är, tror jag att en travhäst är gammal när den är 6, möjligtvis häller den till den är 8 medan en hopphäst kan gå OS när den är 18. Vilket gör att man är lite mer rädd om ridhästarna eftersom de ska hålla väldigt många år och det är sällan man vinner så mycket i en specifik klass att det är värt att riskera resten av hästens karriär för.

Grand National gick av stapeln här om dagen och det är inte ett vanligt lopp, ni kan läsa mer om det här, loppen är över 7 km långt och de hoppar ovanligt höga hinder. Hindren hade faktiskt sänkts till detta året men det gör bara att farten blir högre i stället och det är fortfarande lika farligt. I år var det 40 hästar till start och av dem så kom 14 i mål, två hästar dog. Att folk gör otillåtna saker som doping m.m är tråkigt men det här loppet är faktiskt lagligt och anledningen till att loppet är så populärt är just för att det är så spektakulärt och farligt. För mig så känns inte det här helt okej.





Ni kan se hela loppet här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar