tisdag 13 mars 2012

Dagens pass

Passet som jag och Fred körde idag var ett intervallpass som såg ut så här:

2 km uppvärmining
4x100m koordinationslopp
2x8 min med 2:30 min vila 5:30-5:50 min/km
2 km nedjogg

Jag var väldigt taggad inför detta passet och Freddie vill alltid springa fort så vi pressar på varandra utan att veta om det. Så uppvärmningen som bara ska vara just uppvärmning gick i 5:30 fart, alltså lika fort som de långa intervallera skulle gå i.

Koordinationsloppen gick bra, här är det ju meningen att man ska springa fort. Tänkte mycket på tekniken och för mig gäller det då att komma upp högt med höften så att jag inte blir "sittande" och ha hög steg frekvens.

De långa intervallerna gick också bra även om det här också gick fort. Första intervallen höll vi ungefär 5:10 tempo och det kändes lätt och bra hela vägen och jag hade nog kunna hålla lite högre tempo med utan problem. Andra intervallen var lite tuffare med en hel del uppförsbackar men vi höll ändå ett högre tempo denna gången och slutade på ganska så exakt 5 fart.

Det blev inte så mycket till nedjogg eftersom Fred hade ont i sin höft (överansträngt muskelfäste kanske?) så vi nöjde oss med att gå 1 km i rast takt, har förhoppningsvis ungefär samma effekt.

Jag tyckte att detta var ett roligt och väldigt varierat pass men det känns som om det är ganska så låg fart nu i början av träningsprogrammet. Vet inte om det är bäst att köra det tempot som anges eller köra på i en lite mer utmanande fart.


Efter passet så lagade vi mat och för min del så blev det halumi med quinoa, sallad och créme fraiche. Fred hoppade quinoan för det är tydligen inte mat och körde på pasta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar